Daisypath Anniversary tickers

Jumaat, 23 Januari 2009

Suatu malam yang indah...


semalam merupakan di antara malam2 aku yang 'indah'...aku masuk keja pukul 9 dapat tau je tugasan aku malam ni kene jaga pakcik M (bukan nama sebenar)...peh..jaga pakcik ni mcm jaga dua orang pesakit (ratio kat ICU nurse to patient 1:1). pakcik M ni baru abes operation bypass petang semalam dan baru 4 jam kat ICU..lepas je orang syif petang pass over report kat aku, bermulala tugas aku sebagai misi a.k.a staff nurse..pakcik M ni tak stabil dan very2 dependent on drugs, dari kepala jer dah ada ventilator (alat bantu nafas), kiri kanan sampai ke kaki plak ada mesin2 (yang tak perlula aku crita apa fungsinya) semata2 nak sokong jantungnya yang sememgnya dah lemah dan nak bagi mentenkan tekanan darahnya yang tak berapa nak menten pun(dahi aku dah mula berkerut dah)..pasal mesin2 tue aku tak amik kisah sgtla sebab aku dah besa handle mesin2 tu (hehehehe mcm terer plak bunyiknya) cuma yang buat aku pusing mcm gasing semalam tekanan darah pakcik M ni yang takat berapa kupang jer...dekat ICU, antara perkara paling penting nurses dan surgeon kene monitor closely adalah tekanan darah..terlalu tinggi pun tak nak (takut bleeding dan stroke) terlalu rendah pun tak nak (takut dapat multi organ failure)..kedua2nya bleh bawa maut..sudahnye aku 'bejoget' sepanjang malam (10 jam woooo) tanpa henti semata2 nak bagi stabil. seb beklah doktor on call mlm ni MR BURN (bukan nama sebenar) kalau Mr 'Squidward the sengal' tu yang on call abesla aku..Mr Burn ni cool jer. senang keje ngan dia nih(tak heranla mamat ni disukai ramai)...kalau mamat sekor lagi tuh (sakit jiwa raga aku dibuatnya)...huh!!!len kalila aku crita pasal c squidward tu..buang masa aku je..jaga patient yang kritikal mcmana
pun aku tak amik kesah sangat yang penting doktor yang bertugas adalah orang yang bleh keje sama..

Malam itu merupakan antara malam2 yang besa buat misi2 icu mcm aku..kitorang dah besa berhadapan dgn mcm2 situasi dan keadaan pesakit..itu baru ckit, belum lagi kalau dapat patient yang bleeding++++ pendarahan sampai 2 liter, bagi masuk darah sampai 10 pek darah..chest reopen (luka di dada dibuka semula), kes2 'code blue' (kecemasan)..etc..kalau naseb tak bek dibungkus oleh misi (pass away la tu)..hmmm..aku baru je stahun lebih keje kat ijn tuh..tiap pengalaman yang aku dapat terlalu berharga (kerana diriku begitu berharga..).banyak benda yang aku belajar dan aku masih dalam proses belajar lagi..tiap hari aku blajar benda yang baru, tak kesahla pasal jantung ke, mesin ke, komunikasi, kasih sayang, setiakawan...tu sume terpulang ngan kita gak mcmna nak update diri kita sendiri..bukan takat buku akaun je yang kita nak update..kita sendiri pun kene update gak kan..

3 comments:

pelangi berkata...

mr burn is the best !! he will always be .. hihihi
:) long live mr burn ..

hazwani amir berkata...

hihi..mcm kenal je who is the mr.squidward..hihi...

Tanpa Nama berkata...

kte kenal saper Mr.Burn & Squidward tue..hehehe..nk kte bgtau x?