Daisypath Anniversary tickers

Sabtu, 2 Mei 2009

dsebalik tabir me n nursing




Teringat aku ms memula skali aku 'menceburi' bidang 'misi' nih..aku isi borg upu ms akhir sem matrik dolu aku gatal tgn pg letak nursing as my 1st choice (wpun aku x penah minat pon), dan ajaibnya aku dapat! aku sda lupa apa perasaan aku ms tuh..adekah gembira atau apa? tp yg pastinya aku trima tawaran tuh..respon bapak aku masa tuh aku tak taula dia gembira atau apa..dia nampak kewl jek. respon kengkawan aku plak sumanya hampir sama "nursing? napa ko amik nursing? napa ndak medic?" dan pd aku respon sebegitu tidaklah enak dtlinga aku tp hanya akan tersengeh dan slumber jawab "aku tidakla seberapa bijak untuk amik medic" ..sedgkan to be honest requirement cgpa for nursing is 3.30 and above (mine? secret laa) time akulaaa 5-6 years back; lagi tgi dr cgpa cegu..or even engineering (no offense fren).but still, people look down on me when i mention nursing..wats wrong wit dat word? aku dpt offer amik degree of health science (nursing) d USM kampus kesihatan kubang kerian kelantan 4 taun...which is very2 near to kolej kejururawatan kubang kerian..disbbkan kolej nursing nih btul2 dkt ngan usm aku tersalah masuk masa first day aku dtg daftar diri..akhirnya aku dpt gak daftar diri ditempat yg sepatutnya..

minggu orientasi aku berlangsung dgn lancar...dan ms minggu orientasi nih aku br tau rupa2nya ada 4 org jejaka yg amik kos nursing gak (terkezut jgk aku bila memula jumpa dorg nih) n we call them 'misai' hahahaa..aku bajet misti dorg tersalah type keJURUTERAAN ke keJURURAWATAN kan hampir sama bunyinya tuh...apa2laa..janji dorg bahagia. 4 taun idup sebagai nursing student ada byk pahit manisnya...persepsi org terhadap nursing kat malaysia nih masi kuno lagik rupanya dgn memandang nurses are doctors' 'kuli', cuci berak kencing org tiap ari, garang2, kurang adab or watsoever..dan secara jujurnya aku jugak pernah berpandangan sedemikian..tp bila aku amik nursing nih ada byk benda yg sebenarnya org salah faham termasukla diriku ini..nurses bukanla kuli atau kerja bawah doktor..nurses kerjasama dengan doktor. cuci berak kencing? bukan takat tu ja yg kami cuci..byk benda lagi, cuci luka, cuci mulut..mandikan pesakit mana yg tak larat mandi sendiri sambil2 'cuci mata' hahaha (kidding)..tp nawaitu kena btul la. garang? garang sikit tu kenala...tp yg garang terlajak tuh aku pon nyampah gak ngan misi mcm tuh.












aku kerja di icu nih tiap ari kena mandikan pesakit, yala protokol tiap syif kena buat 'sponging' so x leh la escape..cuci berak tuh nasebla kalau dpt patient yg diarhea 2,3 kali kena ngadap najis yg mcm2 kaler, jenis, tekstur dan bau...naseb2..tp lepas tuh buleh pulak pg makan ngadap nasik lemak dgn berseleranya wpun br cuci taikk..kekadg sambil2 makan buleh pulak sembang ngan colleague; 'huh penatnya br basuh berak pakcik A (bukan nama sebenar) bukan sikit tau, byk!" sorg plak mencelah; "ala, pakcik tuh memg rajin berak, sehari tak berak tak sah...sabar jelaa joyah (pun bukan nama sebenar) oii.." sambil makan nasik lemak dgn seleranya..tetiba dtg plak sorg lagi misi br nak join makan dia bawak tomyam; "makcik B tu muntah2 td banyak jugakla...abis dia luah smua milo ngan ubat yg aku bg td...dah berkoyan zofran aku bg td tak jalan jugak, sudahnya makcik tu kena NBM (nil by mouth a.k.a posa) " kata misi ituh dgn bangganya sambil menghirup panjang tomyamnya...nila antara perbualan misi2 yg senaseb ngan aku..selera makan masih ada lagi wpun sembang pasal *&%$#..alah bisa tegal biasala katakannn...




aku tringat lagi (flash back lagilaaa) ms aku student dulu, aku kuar outing g KB nak balik amik teksi...bila aku ckp aku nak g usm je, pakcik teksi tu trus la membuat kesimpulan; 'owh doktorla nih' dan aku kalau rajin akn jawab 'taklah sy amik misi ja pakcik", kalau aku malas "hmmm...lebeh kurgla kot". dan bila aku jawab aku amik misi ja, pakcik teksi tu pun akn berenti kat btul2 depan kolej kejururawatan kubang kerian tuh dan sekali lagi aku kena explain aku belajar kat usm...lagi pjg crita. penah skali aku jawab, 'pakcik, kalau suma nak jd doktor sapa plak yg jd misinya?' agak kurg ajar jgk bunyinya tp pakcik tuh sengih ja... huh! naseblaa...dalam pusat pengajian kami sendiri pun seakan mcm ada sistem kasta dan memandang remeh akn kos nursing nih..tp sekarang aku cukup puas hati, biarpun kos kami kos yg org kata 'low class' tp suma kosmet aku takdak sorg pun yg menganggur! masing2 ada kerjaya masing2 selepas sebulan abis belajar, ada yg dpt offer keja time studi lagik! ada yg kja jd CI (Clinical intstructor), jd pengajar bdk2 diploma MA (Medical assistant), tutor di UIAM, ada yg sambung master dan pling latest dah ada yg sampai ke notthingham, UK (betulka spelling aku nih) utk sambung peringkat Ph.D (extra kredit for azlina yusuf) dan selebeynya menjadi misi yg sejati (salah satunya aku...muahahahaha!!!) yala, rezeki masing2 kan..wpon keja aku tak sehebat mana..im proud to be a nurse! I am an ICU cardiac nurse! I am IJN nurse! (dengan hidung yg kembang) ngee!!




moral of the story: Being a nursing student is like a blooming flower which will turn out to be a pretty flower..like carpenter which will turn out to be a beautiful butterfly!! im wishing 2 all my frens out there all the best guys!




P/S : This entry is not for showing off...no intention at all..just want to share wif u a piece of my life as a nursing student..kami tak kuat dan kami tak hebat, sume keja jd mudah bila kejesama...ape yg penting!!! KEJESAMAAAA!!! thanx!

6 comments:

rinaDOrina berkata...

miss misi... ko ngn bah jadi misi.. ko kan lemah lembut..

ainirahim berkata...

tengkiu again!

Sidar S berkata...

eh..ak owez respect + jealous ngn ko sebab dpt jd misi..hihi..best apa keja ko..mo tukar kerja ka ngn ak??jom!=p

ainirahim berkata...

thanks pok...neway kalau boleh mo tukar jd housewife sepenuh masa jak..duk umah goyg kaki...huhuhu

pelangi berkata...

teruskan menjadi misi yay!!!

Lee Smith berkata...

oit...ade ke tertukar kejuruteraan dengan kejururawatan...takder maknanya...haha nursing always in my heart..tak kenal maka tak cinta..hehe